bismillahhiRRahmaniRRahim

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”
(QS. Al Baqarah, 2 : 286)

رَبَّنَا ءَاتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

Robbanaa aatinaa minladunka rohmataw wahayya lanaa min amrinaa rosyada

“Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)”. (Q.S. Al-kahfi : 10)

Saturday, 11 August 2012

Sanah Helwa ya Akhi


Assalamualaikum w.b.t ^^

Alhamdulillah..setinggi2 syukur kepada illahi kerana masih lagi membenarkan aku bernafas didalam bumiNya yang fana yang penuh dengan dugaan dan cubaan. Sukecite ingin dmaklumkan dsini, esok mrupakan hari kelahiran aku yg ke 21 thn tanggal 23 Ramadhan 1433..alhamdulillah..lgi bersyukr krane dpt mnyambutnye pd bulan yg pnuh barakah dan rahmat dari Allah. Sedang usia smakin mnigkat trpikir2 adakah sudah ckup bekalan yg aku ade utk dbawa pergi, bcoz rmai org kata makin usia mnigkat makin dekat dgn ajal..wallahualam, ajal maut sume sdah dtntukan Allah SWT kan?. Terdetik jga dihati, ape yg aku wat slame 21 tahun aku idup kt dunie ni??crnnnkkkk crnnkkkk crrnnnkkk (bunyik cengkerik mnyusul)..hurm..huhu..aku pon x psti ap yg aku wat, dose lbih byk dri pahle atau sbliknye??wallahualam ^^, insyaAllah,pd thun klahiran baru ni, aku berazam dan ingin sntiase bermujahadah dalam berubah kpd kbaikan, brkwn ngn org soleh, mncari ilmu dsmping melwan godaan2 syaitan dan nafsu yg mndtgkan kmungkaran. Bukan senang nk lwn godaan2 yg brmcm2 rupe ni, jln pnyelesaiannya adlh dgn brpose dan solat mlm, huhu..pose bole dpt pahle even bole cegah dri kmungkaran yg ad pd diri dan prskitaran btul x??spe kte x btul kene cepuk ngn aku kang..^^, lek la guro jer..bykkan la pose2 sunat n solat2 mlm..antare yg aku suke ngn fadilat pose sunat ni adlh dri satu hadis hasan Gharib dari riwayat Tirmizi

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Segala amal dibentangkan (oleh malaikat ke hadrat Allah Rabb al-’Alamin) pada tiap-tiap hari Isnin dan hari Khamis, oleh itu aku suka amalku dibentangkan semasa aku sedang berpuasa.”

Best kan??jdi bykkan la beramal nye sahabat skalian.


Nak jugak share satu perkare brkenaan dgn bulan ramadhan, msti penah dgr dgn lailatul qadar kan?malam qadar yg dkatakan lbih baik dri 1000 bulan, rujukan dari firman Allah dlm surah Al-Qadr ayat 3 yg berbunyi “malam lailatulqadar itu lebih baik dari seribu bulan”. Msti sume org nk mrasai dan nk mnikmati mlm ni, tpi hanya Allah sje yg tau bile ia akan dturunkan. Ade care tuk kite mndptkannya dgn ikhtiar bebrpe petua dari imam ghazali iaitu:
Jika awal ramadhan jatuh pada hari:

I) Ahad atau rabu – malam qadar dijangka berlaku pada malam 29 ramadhan

II) Isnin - malam qadar dijangka berlaku pada malam 21 ramadhan;

III) Selasa atau jumaat - malam qadar dijangka berlaku pada malam 27 ramadhan;

IV) Khamis- malam qadar dijangka berlaku pada malam 25 ramadhan;

V) Sabtu- malam qadar dijangka berlaku pada malam 23 ramadhan

Ok pehe dok??jom belek calendar skg..à(calendar 2012)..kiki,orait jadi 1 Ramadhan 1433 taun ni bersamaan dgn hari sabtu..jdi kalu brsndarkan pd petua imam ghazali mlm qadar insyaAllah akan jatuh pd 23 Ramadhan 1433, kalo dlm calendar barat pula bersamaan dgn 12 Ogos 2012..(fuh!!!hari klahiran aku!!!)Alhamdulillah syukur..mncurah2 nikmat yg ko berikan pd aku ya Allah..harap sgt mlm lailatulqadar jtuh pd hari klahiran aku..huhu..dah2, jgn nk happy2 sgt,lepuk kang..so ini slah satu petua Imam Ghazali,mgkin die salu dpt malam qadar kot..untungnya..huhu..kalo ikut cara nabi kita pula,baginda akan beriktikaf dimasjid pada 10 hari terakhir ramadhan. Lihat rjukan hdis dibwh:
Dari Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, beliau berkata :

“Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam biasa beri’tikaf pada bulan Ramadhan selama sepuluh hari. Namun pada tahun wafatnya, baginda beri’tikaf selama dua puluh hari”.

[HR. Al-Bukhari no. 2044]

Jadi x heran la bole dpt mlm lailatulqadar tiap2 taun kalu kite tiru cara nabi btul x??(betul cikgu!!murid2 mnjawb dgn pnuh riang)huhu..Jom la sume kite isi spuluh mlm terkhir ramadhan ni dgn byk amal kpdNya. Harap kite sume dpt mnikmati mlm lailatulqadar yg djnjikan Allah tu..insyaAllah..ok stop sini dlu,,kalo pnjg umo ambe naip lgi ye..
Wallahualam wassalam

22 Ramadhan 1433

#sayanakjadianakyangsoleh#

Tuesday, 7 August 2012

Saya nak jadi BAIK ^__^





Siapapun awak di masa lalu, itu TIDAK BERMAKNA awak TIDAK BERHAK untuk menjadi SEORANG YANG BAIK, disayangi dan dihormati.. yang berlalu biarkan berlalu, hari ini dan seterusnya, BUKTIKAN.. Awak boleh jadi yang TERBAIK... =)

Sunday, 29 July 2012

Keluarga Muslim ^__^



Ibu bapa dan anak ibarat pokok dengan buah,

 jika SIHAT pokoknya, MANISlah buahnya, 

jika SAKIT pokoknya BUSUKlah buahnya kelak.



membina keluarga muslim..insyaALlah












Thursday, 26 July 2012

Selamat Datang Ramadhan 1433 ^^


Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah..
Ramadhan 1433

Sekali lagi Allah SWT memberikan nikmatNya yang besar kepada hamba-hambaNya iaitu menemukan bulan Ramadhan yang pernuh berkah dan rahmat keatas semua manusia didunia. Sempena bulan yang mulia ini, perbanyakkanlah amalan-amalan dan peliharalah diri daripada melakukan sebarang dosa kerana bulan ini lebih baik daripada 1000 bulan. Gunakan peluang ini,dekatkan diri kepadaNya,beramallah keranaNya,dan menangislah kerana dosa kita kepadaNya. Ahlan ya Ramadhan.

Syukur Alhamdulillah Allahurabbi..^^

Mari dengarkan pengisian daripada khutbah Nabi Muhammad SAW berkenaan dengan bulan ramadhan.

"Wahai Manusia! datang pada kalian bulan ALLAH, dengan membawa berkat rahmat dan maghfirah.
Bulan yang paling mulia disisi ALLAH.
Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama.......
Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama.......
Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama.
INILAH bulan ketika kamu diundang menjadi tamu ALLAH dan dimuliakan oleh-Nya.
Di bulan ini nafas-nafas mu menjadi tasbih.....
Tidurmu ibadah,....
Amal-amalmu diterima.....
Doa-doa mu diijabah.
Bermohonlah kepada ALLAH Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar ALLAH membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca kitab-Nya.....

Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan ALLAH dibulan yang agung ini.......
Kenanglah drngan rasa lapar dan hausmu di hari Kiamat.
Bersedekahlah kepada kaum fuqarah dan miskin.
Muliakanlah orang tuamu,sayangilah yang muda,sambungkanlah tali persaudaraanmu,jaga lidahmu....
Tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya,dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya.
Kasihanilah anak-anak yatim,niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu.
Bertaubatlah kepada ALLAH dari dosa-dosamu.
Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yang paling utama ketika ALLAH Azza Wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih....

"Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya.menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya"...

Wahai manusia! sesungguhnya dirimu tergadai kerana amal-amalmu,maka bebaskanlah dengan istighfar.
Punggung mu berat kerana beban dosamu,maka ringankanlah ia dengan memperpanjangkan sujudmu.

"PERSIAPKAN DIRI KITA UNTUK MENYAMBUT BULAN YANG PALING MULIA"

"RAMADHAN KAREEM"

(HR.Ibnu Huzaimah)


MARHABAN YA RAMADHAN....

Sunday, 15 July 2012

Layar Keinsafan - Mestica


Layar Keinsafan - Mestica

Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora

Wednesday, 30 May 2012

AKU menunggu MATAHARI besok...
KAU pula mengharapkan agar MALAM tidak berganti...
Jika inlah jadinya... Hiduplah kau dalam dunia kau...
Dan aku berdoa agar ada sang peneman baru yang sudi bersama2 melihat terbitnya MATAHARI pagi... (=_=)
Hidup tak akan seperti yang kita IMPIkan

Thursday, 10 May 2012

Hijrah

hdayah Allah dmana2 shaje, ia brmula dgn lgkah yg prtame..berubahlah..


Assalamualaikum WBT
Alhamdulillah, masih lgi dberikan pluang oleh Allah tuk mnulis lg di blog ni..nmpk gayenye lgi brape hri je lagi tuk aku tgglkan rumah org tua ksygnku..huhu, pas ni aku akan brgkat ke sbuah tmpat di area kajang tuk mlakukan satu urusan yg agak pntg bg aku, ^^ smentare tgh mnggu kputusan result semester 6 dan kputusan kmasukan ke degree ni,bek hbiskan mse dgn perkare2 yg bermanafaat btul x??,huhu..dgn azam yg kuat, ini akan mnjdi satu pnghijrahan bg aku utk mnmbh sdikit ilmu2 agame di slh satu pondok/madrasah di hulu Langat insyaAllah..myb akan smpai brbulan2 lmenye shggelah aidilfitri mnjelme.. byk bnde yg prlu dpelajari oleh diri ini dan rse dade ni trase sgt kosong dgn ilmu2 agama..pape pun, kpd shabat2 dluar sne..nsihat tuk diri dan juga org2 len..brubahlah sblum trlambat..Allah msih lgi mmbuka pntu2 taubat shinggelah hri kiamat kelak..sahabat,slamat berjuang dan doa2kan diri ini k..ya Allah,jdikanlah kami tergolong dikalangan orang-orang yang soleh dan solehah..Aaminn

Ni ad sdikit info dan maklumat tntg kwsn pngajian trsebut ^__^


jadi sperti ini insyaAllah ^__^

Pengisian